«

»

Apr 29

Med kärleken i centrum

Visst känns det som att cityhandeln i Halmstad är i kris?

Näthandel och köpcentrum konkurrerar om både kunder och butiker. Lokaler står tomma på strategiska platser och bidrar till en negativ spiral.

Och när butiker lämnar, så blir det sällan några större reaktioner. Vi älskar helt enkelt inte våra butiker tillräckligt mycket för att kämpa för deras överlevnad i city.

Delvis tror jag att detta beror på att Halmstad i hög grad har butiker som tillhör stora anonyma kedjor, utan tydlig lokal förankring. Vi tycker om dem för deras sortiment, men lägger mindre vikt vid om vi tar del av det på Eurostop, Väla eller Internet. Eller i City. Och butikerna verkar känna samma sak. De flyttar dit kunderna flyttar.

Jag tycker att ett levande centrum med många butiker är värt att kämpa för. Men då behöver vi också ha en relation mellan butikerna och kunderna som är unik för den platsen. Som gör att vi kunder vill handla just i Halmstad City och ingen annanstans.

Därför tror jag att City dels behöver fler lokala butiker, med unika erbjudanden som inte går att hitta någon annanstans. Det behöver inte bara handla om produktutbudet. Inredning, service eller varför inte samarbeten med det lokala kultur- eller föreningslivet skulle kunna vara delar i sådana unika erbjudanden. Det funkar i Varberg, så det borde funka här.

Men det riktigt intressanta tror jag uppstår när också de stora kedjorna inser vikten av att skapa en lokal relation med sina kunder. För så ser trenden ut globalt. De stora kedjorna inser alltmer behovet av att vara dynamiska och anpassa sina butiker och erbjudanden till den lokala marknaden och identiteten.
Vi är tyvärr inte där ännu. Se till exempel på vad som har hänt efter bevattningsförbudet. Kedjorna fortsätter annonsera om rea på högtryckstvättar, eftersom det är så man alltid gör i april. Överallt i Sverige. Oavsett om högtryckstvättning är förbjudet eller inte. Det lokala perspektivet saknas helt.

Men det finns också en del positiva tecken på att detta är på väg att förändras i Halmstad. På Åhlenshuset ska till exempel en ny ljustavla sättas upp, som bland annat ska visa filmer från hur Halmstad såg ut förr. Det tror jag kan bli väldigt bra och det kopplar också butikerna i huset tydligt till platsen Halmstad.

Och när butikerna visar att de älskar Halmstad så tror jag att Halmstadborna kommer visa att vi älskar butikerna.
Och då får vi också det levande Halmstad City som vi vill ha.

Kommentera inlägget

%d bloggare gillar detta: