«

»

Dec 04

Oss Halmstadpolitiker emellan

keep-calm-and-save-energy-8Hej, kära kollega i Halmstadpolitiken!
Har du ett par minuter över? Jag skulle vilja prata lite om alla de kommunala bilar som vi har ett gemensamt ansvar för. 450 stycken, närmare bestämt. Jag har räknat på en sak.

El är effektivast

Bilar, alltså – och självklart då den eldrivna sorten. Det pratar jag nästan alltid om, men idag har jag en helt ny vinkling … så häng kvar ett tag till.
Först bara lite bakgrundsfakta. En viktig orsak till att elbilen räknas som miljövänligare än en vanlig bil är att elbilen är mycket effektivare när det gäller hur mycket energi som den förbrukar per mil. Det beror på att mycket av den konventionella bilens bränsle omvandlas till värmeenergi istället för rörelseenergi. Värmeenergi kan man ha viss nytta av i bilen – inte minst på vintern – men i huvudsak är det en negativ bieffekt som vi måste hantera genom att kyla motorn.
Exakt hur mycket effektivare en elbil är beror lite på hur (och när) man jämför, men mellan tummen och pekfingret så förbrukar en fossil- eller biogasbil ungefär fyra gånger så mycket energi som en elbil – eller i snitt 8 kWh/mil mot elbilens 2. Till ingen nytta alls.

Vad har du då för glädje av att veta detta?

Jo, med den kunskapen i bagaget är det intressant att fundera över ett av de återkommande målen i budgeten för Halmstads kommun. Där anges att kommunen årligen ska minska sin energiförbrukning i fordonsflottan med 2%, för att år 2018 ha uppnått en total minskning med 10% jämfört med 2014 års nivå.
Det finns många sätt att nå dit. Det mest uppenbara är självklart att låta bilen stanna kvar på parkeringen. Så sker också alltmer ofta. Många politiker och tjänstemän tar numera buss eller cykel när de ska resa inom kommunen. Det är bra. Min egen erfarenhet av buss är att den extra restiden går att använda effektivt till vissa arbetsuppgifter. Med cykel är det kanske lite svårare, men å andra sidan har motion andra positiva effekter på till exempel sjukfrånvaro och allmänt välbefinnande.
Minskat bilanvändande är en viktig del i att nå vårt mål, men det räcker knappast hela vägen fram.

En slående kalkyl

För ibland behöver vi ju faktiskt ändå ta bilen. Ganska ofta, till och med. Så jag har räknat lite på vad det skulle innebära att byta ut ett antal av kommunens 450 bilar mot elbilar. Jag har gjort det enkelt för mig och utgått från antagandet att en elbil förbrukar 75% mindre energi än konventionella bilar.

Och resultatet är slående:

Andel el Antal el Minskad energi Kommentar
5% 23 4% Kommunens mål för 2015 och 2016 uppnått
10% 45 7%
15% 68 11% Målet tom 2018 uppnått
25% 113 19%
50% 225 38%
100% 450 75%

Men kan vi verkligen ha elbilar i kommunen?

I dagsläget prioriterar Halmstad fortfarande biogas som miljöbränsle, även om jag sliter hårt för att berätta om elbilarnas förträfflighet. Biogas är också ett utmärkt bränsle ur miljösynpunkt, men har samma nackdelar som fossilbränslen när det gäller förlusten av värmeenergi. Jag har tidigare skrivit om detta och om varför jag tycker att det är bättre att tillverka el av biogasen och använda spillvärmen till uppvärmning – i stället för att kyla bort den på vägarna.

Nyligen har också servicekontoret genomfört en upphandling av elbilar i Halmstad. Samtidigt har HEM investerat i en solcellsanläggning i Skedala som gott och väl täcker elbehovet för alla bilar i kommunen. Rent praktiskt krävs det inte så mycket mer än så. Det finns en del brister när det gäller möjligheten att ladda bilarna, men det går snabbt att lösa när frågan ställs från berörd förvaltning. I de flesta fall räcker det nämligen med en helt vanlig sladd – eftersom de flesta kommunala bilar skulle klara av att bara laddas nattetid.

Något att ta med sig, kanske?

Nu är ju detta en väldigt enkel kalkyl. Den tar ingen hänsyn varken till det högre inköpspriset, eller den lägre driftkostnaden för elbilar. Men räkna gärna på detta alternativ nästa gång din styrelse eller nämnd ska förnya bilparken. Som du ser i min kalkyl så är det ganska enkelt att uppnå ett av våra konkretiserade mål för 2018. Och det bidrar samtidigt till ett annat konkretiserat mål – att bara köpa bilar som drivs med förnybart bränsle.

Och trots allt – det är ju vår förmåga att hålla det vi lovat som avslöjar hur bra vi har lyckats som politiker. Inte sant?

 

Kommentera inlägget

%d bloggare gillar detta: