«

»

Aug 28

Alla borde ha en egen mack

Parking-EV-PUtan laddstationer säljs inga elbilar. Utan elbilar byggs inga laddstationer. Precis så enkelt och precis så svårt är det.

Gott om laddstationer är nämligen en förutsättning för att råda bot på räckviddsångest – alltså rädslan för att bli stående med en urladdad elbil. Och så länge som denna ångest får bilköparna att tveka så tvekar också biltillverkarna att investera i elteknik.

Det här kan låta som en omöjlig ekvation, men så illa är det inte. På sikt skulle marknaden till och med klara av att lösa den på egen hand. Men eftersom marknaden alltid är lite trögstartad när risken är stor så har myndigheter världen över börjat erbjuda elbilsbranschen en hjälpande hand. Inte minst försöker man bryta dödläget genom att sätta upp laddstolpar där ingen annan gör det. Även i Halmstad har vi satsat på kommunala laddstolpar på några platser. Ren kommunal godhet är det kanske inte – de är trots allt avgiftsbelagda – men de är knappast självfinansierande heller.

Att kommunerna hjälper till i början betyder inte att det på sikt är ett kommunalt ansvar att placera ut laddstolpar. Absolut inte. Jag tror inte heller att det kommer att behövas. Det pågår redan nu intensiv aktivitet hos en rad företag för att bygga ut nätet med laddstolpar. Företag som McDonalds och Max har insett poängen med att erbjuda sina kunder möjligheten att ladda batterierna under matpausen.

Bensin är helt enkelt bäst på att värma upp saker. El är bättre på att få saker att snurra.

Det ökande antalet laddstolpar har också bidragit till att elbilsförsäljningen just nu ökar explosionsartatI Sverige kommer antalet elbilar på vägarna att ha fördubblats under 2013 och i USA verkar utvecklingen till och med gå snabbare än så. Rent konkret så handlar det i USA om 50 000 sålda elbilar under årets första 8 månader. I Sverige är motsvarande siffra 1000 bilar.

Detta är bra. Elbilar är både renare och effektivare än bensinbilar. Bensin är helt enkelt bäst på att värma upp saker. El är bättre på att få saker att snurra. En elbil behöver därför bara en tredjedel så mycket energi som en bensinbil. Så oavsett om elen produceras av sol, vind eller kol så är den direkta miljöpåverkan mindre med elbilen.

Men för att sätta ännu mer fart på branschen så krävs mer än kommunala och privata laddstolpar. Vi måste också kunna ladda bilen hemma. Där krävs inga laddstolpar. Det enda som behövs är ett gammalt hederligt eluttag i garaget.

När Miljö- och Hälsoskyddsnämnden häromdagen fick möjlighet att yttra sig om miljökonsekvenserna av ett nytt hyreshus vid Nyhems Torg så tog jag därför fasta på denna fundering. Fastigheten ska få 30 parkeringsplatser och jag insåg att en grundförutsättning för att hyresgästerna ens skulle överväga att köpa en elbil var att det fanns en möjlighet att ladda bilen på hemmaplan.

Jag föreslog därför att nämnden skulle lämna följande yttrande:

Ett antal parkeringsplatser bör utformas så att det är möjligt att ladda elfordon. 

Nämnden godkände mitt förslag och förvaltningen fick samtidigt i uppdrag att använda samma formulering i framtida svar där nya parkeringsplatser planeras. Detta bygger självklart på antagandet att kostnaden för att dra ut el till parkeringsplatsen är rimligt låg, vilket den borde vara.

Det ska bli spännande att följa mitt förslag genom den kommunala processen. Nämndens yttrande är bara ett av många och det ska vägas samman med andra yttranden innan den slutliga planen fastställs. Men nog vore det dumt att inte passa på att dra en kabel när man har chansen.

För jag är säker på att elbilen är här för att stanna. Om den går att tanka.

 

6 kommentarer

Gå direkt till kommentarformuläret

  1. Sune E. Olsson

    Förutsatt att parkeringen inte är i garage dras det väl oftast ut el till bilarna för motorvärmare om inget annat. Varför inte kombinera elvärmeuttag med laddning.

    En ännu bättre idé är dock att sätta propellrar på alla elbilar. Kan de då inte bli självförsörjande med egen (fart)vindkraft så att säga? 😉

    1. Jonas Bergman

      Ja, det är väl ungefär så jag tror man kan lösa detta. Det är rimligtvis samma sorts eluttag. Man behöver kunna låsa dem och mäta elen – alternativt erbjuda flatrate per månad.

  2. Magnus Ahl

    Innan herrarna blir för exalterade bör ni läsa exempelvis Vinnovas rapport ”LADDA FÖR
    NYA MARKNADER – Elbilens konsekvenser för elnät, elproduktionen och servicestrukturer.”

    Särskilt fokus bör läggas på sidan 33, där diagrammet för laddningstid vid olika effekter finns. För den typen av laddning som kan förekomma som public service eller vid s.k. fastfood-restauranger, ”snabbladdning”, rör det sig om 400 volt och 80 ampere OCH UPPÅT.

    1. Jonas Bergman

      Tack för lästipset. Ska läsa hela vid tillfälle.
      Det lilla jag hann läsa verkar ligga i linje med mina funderingar. Vinnova säger till exempel ”att ladda en bil kan vara så enkelt som att använda ett vanligt motorvärmaruttag.” och att hemmaladdning ”tillgodoser förmodligen behovet för de flesta som har tillgång till fast parkering med uttag hemma eller på jobbet”

  3. Magnus Ahl

    Att uppgradera eldistributionen till sin villa för att kunna ladda elbilen samtidigt som värmepumpen går mitt i kalla vintern är inte heller en billig affär. För att citera Eons sidor: ”Om ändringen innebär att säkringen höjs från intervallet 16 – 25 A till 35 – 63 A, tillkommer en avgift på 18 125 kronor inklusive moms.”.

    Min villa har en matarledning som klarar 25A och därför behöver förstärkas, samt 20A huvudsäkringar. Det innebär en okänd jobbkostnad från Eon för att öka storleken på matarledningen, 18 000 extra till elbolaget, en extra fast okänd kostnad till en elektriker för byte av mätarskåp och huvudsäkringar, samt en höjning av månadskostnaden på 3000 kronor om året löpande.

    På tio år blir det en extrakostnad på minst 48 000, motsvarande kostnaden för att köra min bensinbil 6500 mil (bensinpris 14 kronor, förbrukning 0.53 l/mil), eller 3.25 mil varje arbetsdag (200 dagar per år). Alltså UTAN dom stora, okända extrakostnaderna och det löpande elpriset.

    1. Jonas Bergman

      Hemmaladdning fungerar väl utmärkt på både 10 och 16 ampere? Själva poängen med att ladda hemma är ju att man normalt har hela natten på sig.
      Om man däremot behöver ladda snabbare så går det att uppgradera som du beskriver, men det är knappast något som den ”vanlige” elbilsköparen kommer att göra.

Kommentera inlägget

%d bloggare gillar detta: