Jul 20

Detta duger inte, Hallandstrafiken!

Har ni någon gång råkat ut för att bussen passerar hållplatsen utan att stanna? Att chauffören möjligen rycker lite ursäktande på axlarna och pekar längs mittgången för att orsaken ska bli uppenbar. Att bussen är så knökfull att det inte finns någon anledning att stanna.

Jag upplevde detta i Stockholm för ett par år sedan, antagligen på väg till Gröna Lund. Den gången satt jag redan på bussen och tittade med lantisens förvånade ögon på hur väntande resenärer lämnades kvar i busskuren. Antagligen pekade jag på dem och sa något lustigt till resten av familjen om detta uppenbara storstadsfenomen.

Men så kom sommaren 2012 och rollerna var plötsligt omvända. Inte nog med att det var jag som blev kvar i kuren, jag befann mig dessutom inte ens i huvudstaden – utan i Söndrum. Målet var Solgården och kvällens Hoffmaestro-spelning. Den första bussen for alltså förbi utan att stanna. Vi var trots allt ute i ganska god tid, men när också nästa buss tidtabellsenligt svepte förbi oss utan att stanna gav vi upp hoppet om Hallandstrafiken och ringde efter taxi. Trots att biljetterna redan var betalda via SMS.

Hur vi kan misslyckas med något så fundamentalt som att ordna fungerande transporter till ett av sommarens mest populära turistevent är faktiskt obegripligt.

En buss kan självklart bli full. Men efter att ha pratat med Hallandstrafiken idag så drar jag slutsatsen att man inte hade satt in några extra bussar på linje 63 till Tylösand. Trots att Solgårdens konsert var utsåld och väntade 2000 besökare varav merparten knappast skulle ta sig dit för egen maskin.

Hallandstrafiken hänvisade i stället till att Resegarantin skulle ersätta taxiresan och kompensera våra bekymmer. Men ursäkta, men jag vill faktiskt inte få betalt för att inte åka buss. Jag hade liksom tänkt mig det motsatta.

Svenska och utländska turister spenderar årligen över 3 miljarder kronor i Halmstad. Branschen sysselsätter över 2000 halmstadbor. Att vi då kan misslyckas med något så fundamentalt som att ordna fungerande transporter till ett av sommarens mest populära turistevent är faktiskt obegripligt.

Halmstads kommun har överlåtit sitt ägande i Hallandstrafiken till Region Halland. Det fanns goda skäl till detta. Men det betyder inte att vi kan lämna den kortsiktiga trafikplaneringen åt sitt öde. Det måste finnas en lokal organisation som kan hantera den här typen av arrangemang och som har mandat att instruera Hallandstrafiken om när det är läge att sätta in en extra buss. Något annat duger inte – i alla fall inte om vi tänker fortsätta vara ett av Sveriges mest populära besöksmål.

Kommentera inlägget

%d bloggare gillar detta: