Jun 24

Innovation kontra kapitulation

I Sverige säljer de flesta bensinbolag en diesel som kallas MK1, eller ”Svensk diesel”. Det är en extra ren diesel, som tyvärr bara produceras vid en handfull raffinaderier. Så hur ska bolagen då göra för att kunna leverera de mängder som efterfrågas? Preem har valt innovationsvägen. Genom forskning har man kunnat presentera en helt ny diesel – Evolution. Den består till 30% av biodiesel som har utvunnits ur tallolja – vilket är en restprodukt från pappersindustrin. Med Evolution i tanken minskar utsläppen av koldioxid med 25%.

Samtidigt som Preem har varit sysselsatta med att uppfinna en biodiesel har Statoil drivit kampen för att introducera så kallad Europadiesel i Sverige. Just nu rullar företages reklamkampanjer, där Europadiesel lanseras som en bättre diesel som tar dig längre. Att Europadieseln dessutom ger högre utsläpp av partiklar och cancerogena ämnen talar man däremot tystare om.

Nu tror jag personligen inte att världen går under bara för att Statoil börjar sälja en sämre diesel. Mängden fordon med partikelfilter ökar för varje dag och dagens bränslen är även utan detta extremt mycket renare än för 20 år sedan. Och Statoils diesel är visserligen sämre, men bara lite. Dessutom säljs deras kvalitet i hela Europa, så några miljoner kubikmeter hit eller dit spelar knappast någon avgörande roll för jordens överlevnad.

Men ändå . Preem uppfinner sig ur problemet. Statoil kapitulerar.

Det är knappast någon tvekan om vilken taktik som är mest sympatisk och som förhoppningsvis kommer att vinna i längden.

1 ping

  1. […] har redan för ett år sedan hyllat Preem här på bloggen. Inte för att de säljer bensin och diesel, utan för att de väljer jobbig innovation när deras […]

Kommentera inlägget

%d bloggare gillar detta: