«

»

Maj 31

En tyst grön revolution

Bio

Med vilken teknik ska framtidens miljövänliga bilar drivas? Kampen verkar idag stå mellan två varianter av elmotorer, där den ena kräver batterier och den andra vätgas. Biltillverkarna satsar mångmiljardbelopp på att utveckla sin favoritteknik och utvecklingen går framåt i ett rasande tempo.

Men samtidigt pågår en grön revolution i det tysta.

Energimyndigheten rapporterade nyligen att andelen biodrivmedel i vägsektorn uppgår till 12% – mer än en fördubbling på 4 år. Merparten av förklaringen stavas HVO, som först introducerades av Preem under namnet Evolution. HVO är en ny generation av syntetisk biodiesel, som rent kemiskt inte går att skilja från fossil diesel. Den tillverkas bland annat av rester från skogs- och köttindustrin. Sverige är världsledande, men de senaste två åren har flera fabriker öppnat i bland annat USA.

Fördelen med HVO är att den i stort sett kan ersätta vanlig diesel rakt upp och ner. Och så ser det också ut på våra mackar. De stora kedjorna blandar redan in 25-30% HVO i sin diesel och de flesta av oss som kör dieselbilar har de senaste åren sänkt våra CO2-utsläpp med 20% – utan att veta om det.

Men den stora gröna revolutionen på vägarna väntar fortfarande runt hörnet. OKQ8 håller på att avsluta sitt stora test för att testa HVO100 i tunga lastbilar. Också Statoil står i startgroparna och öppnade i maj sin första HVO100-pump för tunga fordon i Stockholm. HVO100 står för 100% HVO, vilket i praktiken innebär att en vanlig lastbil över en natt kan sänka sina koldioxidutsläpp med upp till 90%.

För fordons- och bränsletillverkarna är jakten på framtidens bränsle en fråga om överlevnad. Några kommer att misslyckas och andra kommer att bli rika. Och när jakten är över kommer den mest miljövänliga tekniken att ha vunnit.

Marknadsekonomi när den är som bäst!

 

Läsvärda länkar:

Marknaderna för biodrivmedel 2014 (Energimyndigheten)

Transportsektorns energianvändning 2014 (Energimyndigheten)

 

1 ping

  1. Circle K klimatsmartast i Halmstad » Jonas Bergman

    […] I Energimyndighetens senaste redovisning syns denna utveckling tydligt. Andelen biodrivmedel i transportsektorn är snart uppe i 15% och kurvan pekar fortsatt skarpt uppåt. Biodrivmedel tillverkas av material som finns ovan jord – till exempel skog eller slaktrester – och tillför ingen ny koldioxid till atmosfären. Den är alltså klimatneutral. Detta har jag skrivit om tidigare. […]

Kommentera inlägget

%d bloggare gillar detta: